Środowisko przyrodnicze w otoczeniu linii kolejowych
1 października 2015 r. w Mszczonowie pod Warszawą zakończyło się seminarium poświęcone przedstawieniu i omówieniu wyników badań przyrodniczych oraz analiz wpływu na środowisko inwestycji kolejowych, zrealizowanych i planowanych do realizacji w perspektywie finansowania 2014-2020. Organizatorem seminarium były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Moderatorem spotkania oraz pomysłodawcą realizacji cyklu tematycznych spotkań seminaryjnych jest Ewa Makosz - Dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W seminarium uczestniczyli przedstawiciele: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., świata nauki, w tym Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Wrocławskiego, Klubu Przyrodników, FPP Enviro Sp. z o.o. oraz Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Polskiego Związku Łowieckiego.
Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska reprezentowali Andrzej Dziura - Z-ca Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Joanna Zarzecka - z-ca Dyrektora Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko, Marek Kaj - z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania Zasobami Przyrody oraz Katarzyna Walczak-Mrówczyńska i Katarzyna Kaczorowska.
Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim reprezentowali Daria Jachimowska i Paweł Trzosek, zaangażowani w postępowania prowadzone dla inwestycji kolejowych, realizowanych na terenie województwa lubuskiego.
W trakcie dwudniowego seminarium uczestnicy zapoznali się z następującymi zagadnieniami:
- Planowane inwestycje kolejowe do 2023 r. – Krajowy Program Kolejowy – cele – zakres inwestycji,
- Badania wpływu na środowisko linii kolejowych realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w latach 2014-2020,
- Projekt POIiŚ7.1-102. przedstawienie założeń celu, czasu realizacji,
- Wyniki inwentaryzacji – baza GIS,
- Wyniki inwentaryzacji ssaków wzdłuż linii kolejowych na odcinku Kutno-Toruń i Bydgoszcz-Piła oraz refleksje na temat możliwości wpływu przebudowy linii na populacje tych zwierząt,
- Wyniki inwentaryzacji płazów i ptaków wzdłuż linii kolejowych na odcinku Gniezno - Oleśnica-Kluczbork oraz refleksje na temat możliwości wpływu przebudowy linii na populacje tych zwierząt,
- Ruch pociągów – linie kolejowe o największym natężeniu ruchu, rozkład dobowy – przykłady,
- Doświadczenia Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego – teoria i praktyka,
- Ekspertyza dotycząca wpływu linii kolejowych na zwierzęta oraz szlaki migracji dla projektów inwestycyjnych z perspektywy 2014–2020 – ssaki,
- Zmiany populacji zwierząt łownych i ich rozmieszczenie w Polsce w latach 2000-2015,
- Łoś – liczebność, występowanie, strategia życiowa, zagrożenie od linii kolejowych,
- Ochrona różnorodności biologicznej poprzez wdrożenie sieci lądowych korytarzy ekologicznych na terenie Polski – cele, założenia, wstępne wyniki projektu,
- Linie kolejowe a plany zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 na przykładzie województwa podlaskiego.
Wnioski jakie wypłynęły z kwestii poruszanych w trakcie seminarium oraz kończącej je dyskusji panelowej wskazują, iż konieczne jest stosowanie właściwych działań minimalizujących oddziaływanie inwestycji kolejowych na zwierzęta. Natomiast skuteczność tych działań oraz koszty w głównej mierze wynikają z jakości dokumentacji, składanej przez inwestora na etapie oceny wpływu inwestycji na środowisko. Kolejne seminarium, jak zapewniła Ewa Makosz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odbędzie się w 2016 r., a jego tematem przewodnim będzie problematyka hałasu przy inwestycjach kolejowych.